| Aktualności

Pierwszym punktem wycieczki była Galeria Zdzisława Beksińskiego w Krakowie, która mieści się w Nowohuckim Centrum Kultury. W galerii można oglądać obrazy, rysunki i fotografie – łącznie 250 prac z prywatnej kolekcji Anny i Piotra Dmochowskich, marszandów i przyjaciół nieżyjącego artysty.

Stała ekspozycja  obejmuje 50 obrazów olejnych, w większości pochodzących z lat 80. XX wieku, z tak zwanego okresu fantastycznego w twórczości malarza. Powstawały wówczas jego najbardziej znane, z dzisiejszej perspektywy ikoniczne prace. Uzupełnia je kilkanaście obrazów z ostatnich lat życia, ukazujących zwrot malarza ku bardziej ascetycznym formom wyrazu.

Dzieła Beksińskiego pokazywane są w nowoczesnej i surowej aranżacji. 50 obrazów, które w depozyt przekazał NCK Dmochowski, oświetlonych w przemyślny sposób (światło skoncentrowane na obrazie sprawia wrażenie, jakby dzieło było od wewnątrz rozjaśnione), wprowadzają w świat Beksińskiego, ten fantastyczny z lat 80. i 90., a także ten bardziej surowy i abstrakcyjny w wymowie z lat 2000-2003 r. Kuratorka Joanna Gościej-Lewińska zdecydowała się nie opisywać obrazów; zresztą sam artysta nie nadawał im tytułów, by nie wprowadzać tylko jednej interpretacji.

W tle gra niesamowita muzyka, która powoli dociera do uszu i wzmacnia efekt wywołany przez obrazy. Autorem muzyki  „W hołdzie Mistrzowi Beksińskiemu”, jest Armand Amar.

 

Kolejnym miejscem, które odwiedzili uczniowie, to Muzeum Archeologiczne. Mogli zobaczyć trzy sale związane z bogami egipskimi.

Również tutaj, ogromną rolę odegrało światło. Do gablot zostało zastosowane oświetlenie światłowodowe ze względu na jego walory estetyczne oraz bezpieczeństwo samych zabytków. Źródło światła umieszczane jest poza gablotą i tym samym eliminuje promieniowanie UV i IR (podczerwień), jak również nie podnosi temperatury wewnątrz gablot. Światło, przewodzone przez światłowód, znajduje się wewnątrz gabloty.

Duże zainteresowanie wzbudził najstarszy i zarazem jeden z pierwszych zabytków egipskich w Krakowie, kompletny sarkofag wraz z mumią z początków XXII dynastii. Badania rentgenowskie i tomografia komputerowa mumii wykazały, że była to kobieta w wieku ok. 30 lat, która przynajmniej raz była matką i cierpiała na reumatyzm. Z dużym prawdopodobieństwem można też ustalić przyczynę jej śmierci. Otwór w górnej części czaszki oraz brak śladów gojenia wokół niego mogą świadczyć o tym, że zmarła wskutek uderzenia w głowę. Zdjęcia rentgenowskie i tomografii komputerowej prezentowane są na wystawie w specjalnej gablocie.

Najcenniejszą i najbardziej efektowną część zbioru stanowią cztery sarkofagi pochodzące z wykopalisk w el-Gamhud, miejscowości położonej dwadzieścia km na południe od Medinet el-Fayum, po zachodniej stronie Nilu, prowadzonych w latach 1907-1908 przez Tadeusza Smoleńskiego, pierwszego polskiego egiptologa i koptologa. Jedna z trumien, w typie "brzuchatych" (belly coffins), odznaczająca się płaskim dnem i okazałym wypukłym wiekiem, należy do kapłanki Izydy imieniem Aset-iri-khet-es. Na jej mumii znajdował się cenny kartonaż, który w czasach starożytnych został poważnie uszkodzony.

Uczniowie wzięli też udział w warsztatach  „Egipski design”, które poświęcone były sztuce mieszkańców starożytnego Egiptu, z którą uczestnicy zapoznali się w pierwszej części zajęć, podczas zwiedzania wystawy „Bogowie starożytnego Egiptu”. Zainspirowani obejrzanymi zabytkami, w części warsztatowej na lnianych, ekologicznych torbach malowali wzory związane z tematem – skarabeusza, maskę grobową lub profilowe popiersie królowej Neferetiti.

Po krótkim czasie wolnym wycieczka udała się do Chorzowa, do Teatru Rozrywki na rock-operę.

Jesus Christ Superstar stał się czymś więcej, niż jeszcze jednym musicalem. Przedstawienie stworzone przez dwóch młodych, zaledwie dwudziestokilkuletnich Brytyjczyków, okazało się na przełomie lat 60. i 70. XX wieku jednym z największych przebojów w historii teatru muzycznego, spektaklem na miarę rewolucji Dzieci Kwiatów. Webber i Rice zaproponowali hipisowską wersję Ewangelii — ilustrowaną muzyką rockową opowieść, w której Jezus Chrystus kreowany jest na pierwszego młodzieżowego idola w dziejach świata. Popularność JCHS — mimo zmieniających się mód i tendencji muzycznych — trwa do dzisiaj.